Färdtjänst

För dig som har särskilda behov och inte klarar att resa med våra bussar och tåg, kan färdtjänst vara ett alternativ. Med särskilt tillstånd kan du bli beviljad färdtjänst. Du reser då med personbil eller specialfordon med serviceresor.

Färdtjänst

  • Nya serviceresebiljetten

    Så här reser du med din serviceresebiljett

    När du får ditt nya kort reser du såhär:

    • När du får det nya kortet är det klart att använda. Du får också en broschyr med information om hur du reser med oss.
    • På bussen håller du ditt kort mot våra nya röda biljettläsare ombord. Lägg kortet mot det svarta fältet markerat med kortsymbol. Då registreras din resa och allt är klart.
    • Om du förvarar ditt kort tillsammans med ett betalkort kan det hända att det dras pengar från betalkortet istället när du blippar på bussen. Det är därför bäst att du alltid tar upp ditt kort från din plånbok eller annat fodral när du ska använda det.
    • Om du reser med närtrafik eller viss linjetrafik, som körs av taxi, visar du bara upp ditt kort för föraren. 
    • På tåget håller du ditt kort mot tågvärdens biljettläsare.
    • När du ska resa utanför Skåne gäller inte din serviceresebiljett. Då behöver du köpa till en biljett från sista hållplats eller station inom Skåne. Det kan du göra bland annat i vår app, i våra biljettautomater eller på våra kundcenter.På våra gula regionbussar kan du köpa biljett med ditt betalkort. På våra gröna stadsbussar kan du inte köpa en biljett för att resa utanför Skåne. Reser du vidare med tåg måste du köpa din biljett innan du går på tåget. Biljettautomater finns på alla våra tågstationer. Automaterna har pekskärmar som guidar dig steg för steg. Du kan betala med betalkort.
    • Har du en funktionsvariation som gör det svårt för dig att köpa biljett i våra automater så kan du få en inbetalningsavi ombord på tåget istället.
    • Har du frågor om serviceresebiljetten vänligen kontakta Skånetrafiken kundtjänst serviceresor på telefon 0771-77 44 33 eller mejla 

      kundtjanstserviceresor@skanetrafiken.se

    Här finns information för dig med synnedsättning. 

    Läs mer i vår serviceresebroschyr.

  • Resa med färdtjänst

    Skånetrafikens färdtjänstområde omfattar hela Skåne. Dessutom kan du resa till och från Laholms, Markaryds, Älmhults, Olofströms och Sölvesborgs kommuner. Om du vill resa inom dessa kommuner eller andra kommuner i Sverige kan du kontakta oss för att beställa RIAK (resa i annan kommun).

    Du reser med färdtjänst tillsammans med andra resenärer. Färdtjänsten är till för dig som på grund av funktionsnedsättning har väsentliga svårigheter att resa med den allmänna kollektivtrafiken. Färdtjänst är en del av kollektivtrafiken.

    Personbil eller specialfordon

    Till skillnad från taxiresor åker du därför inte alltid närmsta vägen till resmålet. Färdtjänst kan innebära resa med personbilar eller specialfordon inom Serviceresor. 
    En färdtjänstresa kan också vara en resa med ledsagare på våra bussar och tåg. Eller så består färdtjänstresan av en kombination av dessa.

    Resa utanför Skåne - riksfärdtjänst

    Om du behöver resa utanför Skåne kan du ansöka om riksfärdtjänst.
    Riksfärdtjänst gäller inom Sverige.

    Färdtjänstresa i annan kommun utanför Skåne (RIAK)

    Om du ska besöka en annan kommun i landet kan du efter särskilt beslut få biljetter för att resa med färdtjänst i besökskommunen.
    Kontakta Skånetrafikens färdtjänst för mer information. 

  • Ansök om färdtjänst

    Du behöver ett särskilt tillstånd för att resa färdtjänst. Skånetrafikens färdtjänsthandläggare utreder och beslutar om du kan få färdtjänst. 

    Färdtjänst kan du ha rätt till om du:

    • har svårt att på egen hand resa med den allmänna kollektivtrafiken och har en varaktig funktionsnedsättning, som beräknas vara i mer än tre månader.
    • bor i någon av de kommuner som Region Skåne har avtal om färdtjänst med.

    Du kan också ansöka om riksfärdstjänst för längre resor utanför Skåne, se särskild blankett nedan.

    Färdtjänst i de flesta kommuner

    Skånetrafiken ansvarar för färdtjänst i följande kommuner:

    Bjuv, Burlöv, Bromölla, Båstad, Eslöv, Helsingborg, Hässleholm, Hörby, Höör, Kristianstad, Landskrona, Lomma, Osby, Perstorp, Simrishamn, Sjöbo, Skurup, Svalöv, Svedala, Tomelilla, Ystad, Åstorp, Ängelholm, Örkelljunga och Östra Göinge.

    Färdtjänst i andra kommuner:

    Om du bor på annan ort ansöker du hos din kommun. Är du osäker på vem som ansvarar för färdtjänsten där du bor? Kontakta din kommun.

    Ansök på särskild blankett

    Du ansöker om färdtjänst och riksfärdtjänst på särskilda blanketter. 

    Ansökan om färdtjänst PDF

    Ansökan om riksfärdtjänst PDF

    Du kan fylla ansökan digitalt. Men du måste skriva ut den för att kunna skriva under med din namnteckning. Det går också bra att fylla i hela ansökan för hand.

    Om du behöver överlåta hantering av brev och fakturor till en annan person behövs en fullmakt.
    Fullmakt PDF

    Skicka din ansökan om färdtjänst till:

    Skånetrafiken
    Färdtjänst
    281 83 Hässleholm

    Telefon: 0771-77 44 33
    E-post: fardtjanst@skanetrafiken.se

    Vi hjälper dig gärna om du känner dig osäker.

    Så behandlas din ansökan

    När Skånetrafiken har fått in ansökan utreder en handläggare rätten till färdtjänst utifrån Lag om färdtjänst. Handläggaren kontaktar dig när din ansökan ska behandlas. När Skånetrafiken fattat beslut om färdtjänst skickas beslutet hem till dig. Har du frågor kring beslutet är du välkommen att kontakta oss.

    Beslut om färdtjänst kan överklagas. Information om hur du går tillväga för att överklaga finns i beslutet som skickas hem till dig.

    Registrering av personuppgifter inom färdtjänst

    Region Skåne hanterar alla personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen GDPR.

    När du ansöker om färdtjänst behöver Region Skåne/Skånetrafiken få olika uppgifter om dig. Vi behöver dem för att kunna fatta beslut om du är berättigad till färdtjänst, för att kunna boka och genomföra resor samt till fakturaunderlagen.

    En del av dem är personuppgifter som handlar om din hälsa. Hantering av känsliga personuppgifter är noga reglerat i lag. Det ska garantera att uppgifterna används för det ändamål som är sagt, att uppgifterna är skyddade och att uppgifterna tas bort så snart de inte längre behövs. Hos handläggarna sparas alla uppgifter i ansökan och utredning. När ditt ärende inte längre är aktuellt kommer uppgifterna att gallras ut och skickas för arkivering eller förstöras.

    Dina uppgifter skyddas enligt kapitel 29 §§ 6 och 7 Offentlighets- och sekretsslagen. 

    Läs mer om GDPR och hur Skånetrafiken hanterar dina personuppgifter 

     

  • Serviceresebiljetten - fria resor

    Serviceresebiljetten får du som är beviljad färdtjänst. Serviceresebiljetten gäller både för resor med färdtjänst och för resor i den allmänna kollektivtrafiken.

    Serviceresebiljetten ger dig fria resor i den allmänna kollektivtrafiken och gäller dig som bor i dessa kommuner:

    Bjuv, Bromölla, Burlöv, Båstad, Eslöv, Helsingborg, Hässleholm, Höganäs, Hörby, Höör, Kristianstad, Kävlinge, Landskrona, Lund, Lomma, Klippan, Malmö, Osby, Perstorp, Simrishamn, Staffanstorp, Sjöbo, Skurup, Svalöv, Svedala, Tomelilla, Trelleborg, Ystad, Åstorp, Ängelholm, Örkelljunga och Östra Göinge.

    Så reser du med serviceresebiljetten, fria resor

    • Du använder serviceresebiljetten för att resa både med Skånetrafikens bussar och tåg inom Skåne.
    • När du reser med bussar och tåg så ger biljetten dig tillgång till fria resor inom Skåne.
    • Kortet är personligt. Du får inte överlåta det till någon annan. Tänk på att du alltid måste kunna legitimera dig när reser med kortet.
    • När du reser med färdtjänst fungerar kortet som ett färdbevis som du visar upp för föraren.
    • Du som har en serviceresebiljett har alltid rätt att ta med dig en ledsagare utan kostnad på bussar och tåg, oavsett om du betalar din resa med kortet eller med något av våra andra kort eller biljetter.
    • Om du förlorar ditt kort, kontakta oss på kundtjänst Serviceresor på telefon 0771-77 44 33 eller maila på kundtjanstserviceresor@skanetrafiken.se Din serviceresebiljett kopplas om till ett nytt kort som du får hemskickat utan kostnad.
    • Om du blir försenad kan du inte få prisavdrag, men du har rätt till taxi eller milersättning. Läs mer om Ersättning vid försening.

    Ventrafiken och resor med serviceresebiljetten

    • Om du reser med din serviceresebiljett ska du alltid boka biljett i förväg innan du reser med Venbåten. Biljett bokar du hos Ventrafikens biljettkontor. Biljetten kan därefter e-postas till dig, hämtas ut på biljettkontoret eller i rederiets biljettautomater.

     

  • Detta kostar färdtjänstresan

    Vad du ska betala beror på hur långt du reser. Priset beräknas utifrån närmsta körväg, oavsett hur resvägen sedan ser ut. Samma pris gäller dygnet runt.

    Barn under sju år reser kostnadsfritt med färdtjänst.
    Från sju år och upp till 20 år betalar barnet lite mer än halva vuxenpriset. 

    Färdtjänst prislista.pdf  

    Medresenär

    På färdtjänstresan får du ta med totalt två personer, inklusive eventuell ledsagare. Om alla medresenärer är barn får du ta med dig tre. Medresenär betalar samma pris som färdtjänstresenären och kostnaden tillkommer på fakturan.

    Ledsagare

    Ledsagare reser kostnadsfritt.

    Sällskapsdjur

    Du betalar en egenavgift för ditt sällskapsdjur. Ledarhund/servicehund reser utan kostnad. 

    Resor till arbetet

    Hur långt du reser avgör priset på dina arbetsresor. Du betalar en fast avgift varje månad och betalar via faktura i efterhand.

    Med arbetsresor menas resor till och från arbete, utbildning över grundskolenivå (ej gymnasiesärskola) och resor till och från daglig verksamhet. Arbetsresor gäller mellan angivna adresser. Du kan göra två resor per dag.

    Arbetsresa kan du få fram till ålderspension, det vill säga längst till och med den månad du fyller 67 år. Du kan när som helst meddela uppehåll av arbetsresa för hel kalendermånad och i stället betala avgift per färdtjänstresa. Om du vill göra ett uppehåll av arbetsresa eller ändra i arbetsadress eller hemadress, kontaktar du Serviceresors kundtjänst på telefonnummer 0771 77 44 33 senast 14 dagar innan.

    Kombinera din resa med andra resor

    När din färdtjänstresa är en kombination av serviceresor och resor i den allmänna kollektivtrafiken, betalar du priset för varje del av resan.

    Betala med faktura

    Du betalar din egenavgift för dina resor via faktura som kommer från Region Skåne. Fakturan skickas hem till dig en gång i månaden. Datumet när fakturan kommer varierar från månad till månad.

  • Riksfärdtjänst utanför Skåne

    Riksfärdtjänst kan du ansöka om när du behöver resa utanför Skåne, men inom Sverige.

    Riksfärdtjänst gäller bara för dina privata resor/fritidsresor/enskild angelägenhet. Resor till exempelvis studier, arbete eller medicinsk behandling omfattas inte av riksfärdtjänstlagen.

    Du ska ha ett stort och varaktigt funktionshinder som bidrar till en högre reskostnad eller om du inte kan resa utan ledsagare.

    Innan du gör din resa måste du ansöka om riksfärdtjänst. Du ansöker på blanketten 
    Ansökan om riksfärdtjänst 

    Registrering av personuppgifter, riksfärdtjänst

    Region Skåne hanterar alla personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen GDPR.

    När du ansöker om friksärdtjänst behöver Region Skåne/Skånetrafiken få olika uppgifter om dig. Vi behöver dem för att kunna fatta beslut om du är berättigad till färdtjänst, för att kunna boka och genomföra resor samt till fakturaunderlagen.

    En del av dem är personuppgifter som handlar om din hälsa. Hantering av känsliga personuppgifter är noga reglerat i lag. Det ska garantera att uppgifterna används för det ändamål som är sagt, att uppgifterna är skyddade och att uppgifterna tas bort så snart de inte längre behövs. Hos handläggarna sparas alla uppgifter i ansökan och utredning. När ditt ärende inte längre är aktuellt kommer uppgifterna att gallras ut och skickas för arkivering eller förstöras.

    Läs mer om GDPR och hur Skånetrafiken hanterar dina personuppgifter 

    Ansök om riksfärdtjänst i god tid

    Ansök om riksfärdtjänst i god tid. Vi behöver din ansökan minst tre veckor före den planerade resan. Vid storhelger behöver vi ansökan ännu tidigare.

    Så här får du resa riksfärdtjänst

    • I första hand ska du alltid resa med buss, tåg, båt eller flyg.
    • Om du blir beviljad riksfärdtjänst med allmänna kommunikationer bokar du själv dina resor.
    • Om du inte klarar att resa med allmänna kommunikationer kan du beviljas resa med taxifordon eller specialfordon. Du beviljas inte resa med taxifordon enbart för att det saknas allmänna kommunikationer.
    • Resor med taxifordon bokar Skånetrafikens färdtjänst.
    • Om du beviljas ledsagare ordnar du själv en person som kan hjälpa dig på resan.

    Ersättning bara om din ansökan är beviljad

    För att få ersättning för dina reskostnader måste din ansökan vara beviljad innan du ska resa.

    1. När du har blivit beviljad riksfärdtjänst bokar du själv dina resor.
    2. Du ordnar en ledsagare om du behöver.
    3. I första hand ska du alltid resa med buss, tåg, båt eller flyg tillsammans med en ledsagare. Om du inte klarar det kan du beviljas resa med taxifordon eller specialfordon.
    4. Du får inte beviljat resa med taxifordon för att det saknas allmänna kommunikationer.
    5. Resor med taxifordon bokar Skånetrafikens färdtjänst.

    Detta kostar din riksfärdtjänstresa

    Du betalar en egenavgift för din resa som baseras på den sträcka du beviljats.
    Räkna ut din egenavgift

    När du reser med allmänna kommunikationer

    • Du får ersättning för de reskostnader som överstiger din egenavgift. Om du beviljas ledsagare ersätter vi hela ledsagarens reskostnad.
    • Ersättningen får du efter resan är genomförd och enligt det beslut du har fått.
    • Tänk på att spara kvitton och biljetter efter utförd riksfärdtjänstresa.


    När du reser med taxifordon

    • Du betalar din egenavgift till föraren i bilen.

  • Regelverk, broschyrer och andra språk

    Här hittar du Region Skånes regelverk för färdtjänst, Skånetrafikens resevillkor och annat informationsmaterial.

    Kontakta Skånetrafikens färdtjänst om du önskar få materialet på vanlig audio CD-skiva, på ett usb eller om du vill få broschyrerna hemskickade till dig.

    Telefon: 0771-77 44 33
    E-post: fardtjanst@skanetrafiken.se 

    Bra att veta om färdtjänst

    Regler för färdtjänst

    Priser

    Observera att priserna för färdtjänst höjdes den 1 januari 2018. För dig som reser färdtjänst kommer de nya priserna att synas på din faktura i mars. För dig som är arbetsresenär syns prishöjningen på din faktura i februari. 

    Regler för riksfärdtjänst (utanför Skåne)

    Läs mer om hur du ansöker om och reser riksfärdtjänst
    Regler och villkor för riksfärdtjänst (pdf)

  • Kontakta oss

    Du kan boka din resa hos oss dygnet runt, året runt. Hör av dig till oss om du behöver färdtjänsttillstånd, eller har allmänna frågor. Om du tappat något i bilen kan du också ringa till oss.

    Färdtjänsttillstånd och allmänna frågor

    Kontakta kundtjänst serviceresor: helgfri måndag-fredag, klockan 9.00-15.00

    Telefon 0771-77 44 33
    E-post: fardtjanst@skanetrafiken.se

    Fakturafrågor telefon: 0771-77 44 33
    Adress: Skånetrafiken, Färdtjänst, 281 83 Hässleholm

    Beställa resa

    Du kan boka din resa hos oss dygnet runt, året runt. Du kan boka resan upp till 14 dagar i förväg. Ha följande uppgifter till hands:

    • Ditt kundnummer eller personnummer
    • Från och till vilken adress du ska resa
    • Vilken dag och tid du önskar resa
    • När du senast vill vara framme
    • Om du reser med sällskap
    • Om du tar med dig hjälpmedel
    • Telefonnummer

    När vi har alla dina uppgifter kan vi beställa resan. Under telefonsamtalet får du besked om när du blir hämtad och vad resan kostar.

    Beställ färdtjänst

    Telefontider: öppet dygnet runt, alla dagar på året.

    Beställ färdtjänst telefon: 0771-77 44 11
    Anmäl försenad bil telefon:  0771-77 44 22
    E-post bokning: bokningserviceresor@skanetrafiken.se

    Fasta resor telefon: 0771–77 44 44
    E-post fasta resor: fastaresorserviceresor@skanetrafiken.se

    Ersättning vid försening

    Om du blir hämtad mer än 30 minuter efter avtalad tid eller har bokat en senastframme-tid och blir lämnad mer än 30 minuter efter din senast framme-tid, kan du begära förseningsersättning.

    Om du efter försening på mer än 30 minuter behövt ordna med resa med egen bil eller taxi kan du ha rätt till ersättning för dina utlägg.

    Kontakta Serviceresors kundtjänst, telefonnummer 0771-77 44 33 för att begära ersättning vid försening. Tänk på att spara kvitton för eventuella utlägg om du ordnat resa med egen bil eller taxi.

    Hittegods

    Det är respektive trafikföretag som har hand om hittegods. Serviceresors kundtjänst hjälper dig gärna att komma kontakt med det aktuella trafikföretaget. Ring oss på telefon: 0771-77 44 33, öppet klockan 
    9.00 – 15.00