Så här köper du din biljettt

Du kan köpa din biljett inför resan med våra bussar och tåg på olika sätt. Här hittar du information om hur du gör.

Så här köper du din biljettt

  • Skånetrafikens app

    Köp enkel-, 24-timmars- och 30-dagarsbiljett i Skånetrafikens app. Med appen kan du köpa resor inom Skåne och till Danmark.

    Så köper du biljett i Skånetrafikens app

    • Med Skånetrafikens app reser du inom Skåne och till Danmark. 
      Här kan du läsa mer om personliga zoner.
    • Du kan köpa enkel-, 24-timmars- och 30-dagarsbiljett. Är ni två eller fler som köper en gemensam biljett får ni dessutom 25 procent rabatt inom Skåne. 
      Här kan du läsa om biljetterna som kan köpas i appen.
    • Du måste vara uppkopplad mot internet när du köper och reser med biljetten. Och du, glöm inte att blippa biljetten när du går på bussen.
    • Du aktiverar biljetten strax innan du börjar resa. Din biljett är inte giltig förrän du har aktiverat den. Alla biljetter du köpt i appen hittar du under ”Biljetter”.
    • Du kan ha flera aktiva biljetter igång samtidigt i appen.
    • Förköpta biljetter kan du aktivera i upp till ett år efter köptillfället.
    • Betala med faktura eller betalkort, MasterCard och VISA, direkt i appen. Det fungerar med både svenska och utländska betalkort.
    • Ska du resa till Danmark är det vissa saker som fungerar lite annorlunda. Här kan du läsa mer om resor till och från Danmark med vår nya app.
    • Ska du resa till andra län? Fram till och med 14 december kan du använda vår app Reseplaneraren.
    • För att använda appen krävs Android 5.0 eller iOS 10.0.

    Här laddar du ner appen

    Biljettens giltighet

    Biljetten gäller en viss tid och det syns tydligt i appen efter att du har valt att aktivera den. Biljetten tillhör det mobilnumret den är köpt från och kan inte skickas vidare till någon annan telefon.

    Biljetten gäller inte på Ventrafiken och Flygbussarna, eftersom det inte är Skånetrafikens trafik. 

    Om du blir av med mobilen eller appen

    Nu finns den första delen av Mitt konto i appen. Loggar du in skyddas dina biljetter av vår tappa bort-garanti om du behöver byta telefon.

    • De biljetter som du köper medan du är inloggad kopplas automatiskt till ditt konto.
    • Har du köpt biljetter sedan tidigare när du loggar in för första gången behöver du själv välja att koppla dessa till kontot. 
    • Om du av någon anledning byter mobil loggar du bara in på din nya mobil och får då tillgång till alla dina biljetter igen.

    Här kan du läsa mer om Mitt konto

    Har du inte kopplat dina biljetter till ett konto och blir av med din mobil får du kontakta Skånetrafikens kundtjänst. 

    Språk i appen

    Appen finns på svenska samt för Android även på engelska. En engelsk version av appen för iPhone kommer under hösten.

    Betalning i appen

    Du kan betala med MasterCard, Visa eller faktura från Klarna.

    • Alla frågor om fakturor eller kortbetalningar hanteras av Klarnas kundtjänst 08-120 120 10.
    • Ditt betalkort måste vara aktiverat för internetköp. Först då kan du betala med mobilen. Kontakta din bank för vad som gäller för just ditt kort.
    • Du kan inte betala biljetten med ditt Jojo-kort.
    • Även Maestro och Electron kan fungera vid köp. Det beror på vilka användarvillkor som du har med din bank. Prata med din bank.
    • Fakturan skickas som brev, det vill säga inte via mejl, till din folkbokföringsadress.

    Byt betalsätt 

    Du kan ändra betalsätt när du vill under "inställningar" i appen. 

    Utskrivet kvitto

    Kvitto för köpt biljett skickas automatiskt till den e-postadress som du registrerat under "Inställningar". Om du inte vill ha kvitton skickade till dig kan du ta bort e-postadressen igen.

    Användarvillkor

    Villkor vid resa i Skånetrafikens nya biljettsystem- 1 juli 2019.pdf

  • Reseplaneraren

    Appen Reseplaneraren stängs den 14 december då vi byter biljettsystem. Ladda ner vår app Skånetrafiken istället. Med den kan du köpa alla slags biljetter för buss och tåg inom Skåne och till Danmark.

    Så köper du biljett i Reseplaneraren

    Skånetrafikens app

      • Appen Reseplaneraren ska läggas ner i december. Ladda istället vår nyare app.
      • Du måste vara online när du köper biljett, men kan aktivera köpt biljett utan tillgång till internet.
      • Du aktiverar biljetten strax innan du börjar resa. Din biljett är inte giltig förrän du har aktiverat den.
      • Betala med faktura eller betalkort, MasterCard och VISA, direkt i appen. Det fungerar med både svenska och utländska betalkort.
      • Du kan köpa biljett upp till 16 dagar i förväg.
      • Du kan köpa biljett till din cykel i appen, välj då barnbiljett.

    Den 14 september börjar ett nytt EU-direktiv för säkra kortbetalningar, PSD2, att gälla i Sverige. Det kan i början få negativa konsekvenser för kortbetalning via appar som till exempel Skånetrafikens tre biljettappar.

    Du som använder Reseplaneraren eller Stadsbiljetten och nekas kortbetalning hänvisas i stället till fakturabetalning via Klarna. Orsaken är att dessa appar stängs ner den 15 december, då vi byter till ett nytt biljettsystem.

    Gör så här:

    1. Sök din resa. Välj resealternativ.
    2. Tryck ”Köp biljett”. Välj vuxen, barn eller Duo/Familj. Biljett gäller valfri tid för sträckan.
    3. Aktivera biljetten innan du stiger ombord.

    Med Skånetrafikens app i din smartphone kan du köpa buss- och tågbiljetter i Skåne, till grannlän och Danmark. Du kan köpa upp till tio biljetter på en gång, spara dem i din telefon och aktivera dem när du ska resa.

    Biljettens giltighet

    Biljetten gäller en viss tid och det syns tydligt i appen efter att du har valt att aktivera den.

    • Biljetten till Danmark gäller från det dygn när du aktiverat den till klockan 04.00 dygnet efter.   
    • Biljetten är inte personlig utan hör till mobilnumret och mobilen. Du kan inte skicka biljetten vidare till någon.
    • Du kan inte köpa tur- och retur i appen. Du behöver ha en biljett i varje riktning. Men du kan direkt vid ditt biljettköp även köpa returbiljett för din valda resa. Då ska du markera "Inkludera returbiljett".
    • Biljetten gäller inte på Ventrafiken och Flygbussarna, eftersom det inte är Skånetrafikens trafik.

    Aktivera biljetten innan du reser

    Du måste aktivera biljetten innan du börjar din resa. Det syns på biljetten när den är aktiverad. Alla biljetter du köpt hittar du under ”Biljetter” längst ner till höger i appen. Där är de uppdelade på aktiva, oanvända och förbrukade.

    Språk i appen

    Appen finns på både svenska och engelska. Om din mobiltelefon är inställd på ett annat språk än svenska visas den engelska versionen av appen.

    Om appen tas bort från din telefon

    Om du tar bort appen från din mobiltelefon blir du avregistrerad och alla biljetter försvinner.

    Betalning i appen

    Du kan betala med MasterCard, Visa eller faktura från Klarna.

    • Alla frågor om fakturor eller kortbetalningar hanteras av Klarnas kundtjänst 08-120 120 10.
    • Ditt betalkort måste vara aktiverat för internetköp. Först då kan du betala med mobilen. Kontakta din bank för vad som gäller för just ditt kort.
    • Du kan inte betala biljetten med ditt Jojo-kort.
    • Även Maestro och Electron kan fungera vid köp. Det beror på vilka användarvillkor som du har med din bank. Prata med din bank.
    • Fakturan skickas som brev, det vill säga inte via mejl, till din folkbokföringsadress.

    Byt betalsätt 

    Du kan ändra betalsätt när du vill under "inställningar" i appen. 

    Utskrivet kvitto

    Om du villl ha ett kvitto väljer du "Skicka kvitto" i appens inställningar. Fyll i din e-postadress, så får du ett kvitto i din e-post nästa gång du köper biljett.

    Användarvillkor

    Användarvillkor för Skånetrafikens app Reseplaneraren

    User Terms and Conditions Reseplaneraren

  • Stadsbiljetten

    Appen Stadsbiljetten stängs den 14 december då vi byter biljettsystem. Ladda ner vår app Skånetrafiken istället.

    Stadsbiljetten

    Här laddar du ner appen (Google Play)

    Här laddar du ner appen (App Store)

    Den 14 september börjar ett nytt EU-direktiv för säkra kortbetalningar, PSD2, att gälla i Sverige. Det kan i början få negativa konsekvenser för kortbetalning via appar som till exempel Skånetrafikens tre biljettappar. Du som använder Reseplaneraren eller Stadsbiljetten och nekas kortbetalning hänvisas i stället till fakturabetalning via Klarna. Orsaken är att dessa appar stängs ner den 15 december, då vi byter till ett nytt biljettsystem. 
    Läs mer om PSD2 här.

    Välj stad

    Om du har mobilens gps påslagen vet appen vilken stad du befinner dig i. Annars kan du själv välja vilken stad du köper biljett till genom att trycka på ”Byt stad”.

    Köpa biljett - två val

    • Köp – biljetten aktiveras direkt när du köper den och gäller i en timme framåt.
    • Förköp – används om du ska köpa biljett i förväg eller ska köpa mer än en biljett. Biljetten måste aktiveras innan du  påbörjar din resa.

    Giltighet

    • Appen fungerar i de tio städer i Skåne som har stadsbusstrafik. Biljetten är giltig inom det område som trafikeras av stadsbussar. Du kan resa med stadsbuss, regionbuss och tåg inom det området. Biljetten gäller bara inom vald stad och en timme från aktivering.
    • Biljetten är inte personlig utan hör till mobilnumret och mobilen. Du kan inte skicka biljetten vidare till någon.
    • Har du köpt via "Förköp" måste du aktivera din biljett innan du startar din resa.

    Betalning i appen

    Du kan betala med MasterCard, Visa eller faktura från Klarna.

    • Alla frågor om fakturor eller kortbetalningar hanteras av Klarnas kundtjänst 08-120 120 10.
    • Ditt betalkort måste vara aktiverat för internetköp. Först då kan du betala med mobilen. Kontakta din bank för vad som gäller för just ditt kort.
    • Du kan inte betala biljetten med ditt Jojo-kort.
    • Även Maestro och Electron kan fungera vid köp. Det beror på vilka användarvillkor som du har med din bank. Prata med din bank.
    • Fakturan skickas som brev, det vill säga inte via mejl, till din folkbokföringsadress.

    Språk i appen

    Appen finns på både svenska, engelska och tyska. Om din mobiltelefon är inställd på ett annat språk än svenska eller tyska visas engelska versionen av appen. Vill du ändra språk själv kan du göra det under inställningar.

    Om appen tas bort från din telefon

    Om du tar bort appen från din mobiltelefon blir du avregistrerad och alla biljetter försvinner.

    Byt betalsätt 

    Du kan ändra betalsätt när du vill under "inställningar" i appen. 

    Kvitto

    Om du behöver ett kvitto kan du få det mejlat redan vid köpet. I efterhand väljer du "Mina kvitton" under inställningar.

    Användarvillkor

    Användarvillkor för appen Stadsbiljetten

    User Terms and Conditions Stadsbiljetten

  • Biljettautomater

    I biljettautomaten kan du köpa biljett på ett enkelt sätt. Biljettautomater finns på tågstationer i Skåne och på Köpenhamns flygplats och Huvudbangården.

    I våra biljettautomater kan du göra det här:

    • Köpa biljett med Jojo-kort eller betalkort. Våra automater accepterar VISA, VISA Electron, MasterCard, Maestro och American Express. På några tågstationer kan du betala kontant, se nedan.
    • Ladda Jojo-kort.
    • Se saldo på ditt Jojo-kort.

    Biljettautomater: Jojo-kort eller betalkort

    På alla tågstationer i Skåne kan du köpa och ladda med Jojo-kort eller betalkort. Våra automater accepterar VISA, VISA Electron, MasterCard, Maestro och American Express.

    Våra biljettautomater i Köpenhamn finns här

    Du kan köpa biljett med Jojo-kort och betalkort i våra röda biljettautomater
    på Köpenhamns flygplats och på Huvudbangården.

    Biljettautomat som inte fungerar

    Är biljettautomaten sönder och det saknas annan möjlighet att köpa biljett på stationen? Då kan du få ett inbetalningskort av personalen ombord. Hjälp oss gärna och felanmäl biljettautomaten till vår kundtjänst på telefon 0771-100 104.

    Kontantstopp i automaterna

    Den 1 oktober 2019 slutar vi med all kontanthantering i alla våra automater.

    Hur gör jag?

    Följ texten på automaten. I vissa biljettautomater finns din biljett längst ned i luckan på biljettautomaten och eventuell växel.

  • Gula bussar

    På den gula regionbussen köper du din biljett i förväg med Skånetrafikens app eller så reser du med Jojo-kort.

    Du kan även betala med betalkort ombord på de gula regionbussarna. Du kan använda VISA, VISA Electron, MasterCard eller Maestro.

    Betalar du resan i appen betalar du ett lägre förköpspris jämfört med om du betalar ombord med betalkort. Skillnaden blir 10 kronor vid köp av vuxenbiljett och duo/familjbiljett samt 5 kronor vid köp av barnbiljett. Samma sak gäller med Jojo-kort.  Förköpspriset försvinner helt 16 november.

    Glöm inte att blippa biljetten när du går på bussen!

  • Gröna bussar

    På den gröna stadsbussen köper du biljett med Skånetrafikens app eller ditt Jojo-kort.

    Du kan betala med betalkort ombord på stadsbussarna i Skåne. Du kan använda VISA, VISA Electron, MasterCard eller Maestro.

    Betalar du resan  i appen betalar du ett lägre förköpspris jämfört med om du betalar ombord med betalkort. Skillnaden blir 10 kronor vid köp av vuxenbiljett och duo/familjebiljett samt 5 kronor vid köp av barnbiljett. Samma sak gäller i med Jojo-kortet. På stadsbussen kan du inte ladda ditt Jojo-kort. 

    Glöm inte att blippa din biljett när du går på bussen! 

  • Utanför Skåne

    Hur köper jag biljett utanför Skåne?  

    Köp din biljett på öresundståg.se för buss och tågbiljetter i hela Sverige.

    SJ-biljett för tågresa på SJ-tåg gäller inte i Skånetrafikens trafik så som Öresundståg, Pågatåg, stadsbussar eller regionbussar.

    För biljetter från grannlänen och Danmark kan du även använda vår app. Du kan också köpa biljett med Jojo-kort och betalkort i biljettautomat på tågstationerna där Öresundsstågen stannar i Skåne, och på Cph Airport och Hovedbanegården i Köpenhamn. 

    Mer info finns på www.oresundstag.se