Sju sätt att köpa biljett

Du väljer själv var du köper din resa och hur du betalar för den. Resan kostar lika mycket oavsett.

Sju sätt att köpa biljett

  • App

    Vår app är det enklaste sättet att resa med oss. Såhär kommer du igång.

    Börja bara med att ladda ner den.
    Det gör du här (Google Play) eller här (App store).
    Registrera sedan ditt mobilnummer. Därefter väljer du hur du vill betala - med betalkort eller faktura.
    Sedan är det bara att köra igång, söka och köpa biljett till din resa!
    Och du, glöm inte att aktivera din biljett innan du kliver ombord!

    Betalning i appen

    Enklare att köpa biljett i appen
    Nu kan du spara ditt betalkort med Swedbank Pay. Du behöver inte längre ange ditt betalkortsnummer vid varje nytt biljettköp. Om du har senaste versionen av appen kan du spara ett eller flera betalkort med Swedbank Pay (tidigare PayEx). I appen kan du även köpa biljetter med Klarna faktura. Inom kort försvinner kortbetalning med Klarna.

    Du kan betala med MasterCard, Visa eller faktura från Klarna.

    • Alla frågor om fakturor eller kortbetalningar hanteras av Klarnas kundtjänst 08-120 120 10.
    • Ditt betalkort måste vara aktiverat för internetköp. Först då kan du betala med mobilen. Kontakta din bank för vad som gäller för just ditt kort.
    • Även Maestro och Electron kan fungera vid köp. Det beror på vilka användarvillkor som du har med din bank. Prata med din bank.
    • Fakturan skickas som brev, det vill säga inte via mejl, till din folkbokföringsadress.

    Byt betalsätt 

    Du kan ändra betalsätt när du vill under "inställningar" i appen. 

    Utskrivet kvitto

    Kvitto för köpt biljett skickas automatiskt till den e-postadress som du registrerat under "Inställningar". Om du inte vill ha kvitton skickade till dig kan du ta bort e-postadressen igen.Om du anger din mejladress under "Inställningar" får du ett kvitto efter varje köp. Du kan bara ange en mejladress. 

    Språk i appen

    Appen finns på svenska samt engelska både för Android och iOs.

    Användarvillkor

    Villkor vid resa i Skånetrafikens nya biljettsystem- 1 juli 2019.pdf

  • Skanetrafiken.se

    På vår sajt skanetrafiken.se kan du nu koppla biljetter till vårt nya kort.

    Kortet fungerar bra för dig som pendlar eller för dig som reser mer sällan och inte kan eller vill använda våra andra betalsätt.

    • Om du inte redan har ett kort köper du det via vår hemsida, hos våra kundcenter och hos våra ombud.
    • Kortet kostar 30 kronor.
    • Till kortet kan du köpa och koppla biljetter. Det gör du också på hemsidan, hos kundcenter, i de nya biljettautomaterna hos våra ombud.
    • Du kan koppla 30-dagarsbiljett, enkelbiljett eller 24-timmarsbiljett till kortet.
    • Du kan koppla flera identiska och oaktiverade biljetter till kortet, till exempel fem enkelbiljetter mellan Malmö C–Lund C. Sedan aktiverar du biljetterna en efter en efterhand som du reser.
    • Du aktiverar biljetten via ”Köp biljett” på hemsidan, i de nya biljettautomaterna, på bussen genom att blippa kortet på biljettläsaren eller hos kundcenter och ombud.
    • Tänk på att du alltid behöver ha ett inspektionskvitto med dig när du reser med biljetten på ett kort till Danmark och till våra grannlän. Inspektionskvittot behövs för att visa giltigheten för din biljett när du reser utanför Skåne. Inspektionskvitto får du i våra biljettautomater, hos Kundcenter och ombud.
    • Kortet har ingen reskassa, det vill säga, du kan inte ladda pengar på kortet. Det är en biljettbärare för de biljetter du väljer att köpa.
    • Kortet ger ingen extra rabatt utöver våra ordinarie rabatter (barn-, student- och tillsammansrabatt). 

    Klicka här för att köpa ditt nya kort och ladda med biljett.

    Såhär gör du för att köpa kort och biljett här på vår hemsida:

    1. Köp ett kort om du inte redan har ett. Det kostar 30 kronor och skickas inom en vecka. 
    2. När du har fått hem ditt kort köper du din biljett och kopplar den till kortet. 
    3. För att biljetten ska vara giltig måste du aktivera den. Då kan du resa direkt.

    Idag kan du betala med betalkort på skanetrafiken.se. Senare även genom faktura och med värdekoder. Kom också ihåg att registrera ditt nya kort på Mitt konto. Då ingår tappa bort-garantin. Då kan du även se status och giltighet på dina biljetter.

  • Kundcenter

    Hos våra kundcenter kan du enkelt köpa alla våra biljetter inom Skåne, till grannlänen och Danmark.

    • Hos våra kundcenter kan du köpa alla typer av biljetter och vårt reskort.
    • Du betalar med betalkort, kontanter och värdekoder. 
    • Betalkort som accepteras är VISA, VISA Electron, MasterCard, Maestro och American Express.
    • Hos våra kundcenter kan du också köpa biljetter till SJ och flygbussarna mellan Lund-Sturup och Malmö-Sturup samt till Swebus Express och Bus4you.
    • Här hittar du våra kundcenter
  • Biljettautomater

    I våra nya biljettautomater köper du enkelt biljett för hela resan med betalkort.

    Vi håller just nu på att byta ut våra gamla biljettautomater mot helt nya. I nuläget finns det både nya och gamla automater på våra stationer. Båda går att använda under en övergångsperiod.

    I våra nya biljettautomater kan du:

    • Köpa enkel- och 24-timmarsbiljett på papper eller kopplad till Skånetrafikens nya kort.
    • 30-dagarsbiljetten kan du bara koppla till vårt nya kort. Den går inte att få som pappersbiljett.
    • Du kan köpa biljett inom Skåne, till Danmark och till våra grannlän. Tänk på att du behöver komplettera din biljett med ett inspektionskvitto om den är kopplad till vårt nya kort. Kvittot skriver du ut i automaten eller får hos våra fyra kundcenter. 
    • Du kan också köpa en 30-dagarsbiljett till Danmark med färjan (Helsingborg/Helsingör).
    • Du betalar med betalkort - VISA, VISA Electron, MasterCard, Maestro och American Express. Både kontaktlöst kort och kort med chip och pin. Det går inte att betala med kontanter.

    I våra gamla biljettautomater kan du:

    • Köpa enkelbiljett som pappersbiljett med betalkort. Det går inte att köpa biljett med Jojo reskassa eller kontanter längre.
    • Köpa tur-och returbiljett till Danmark.
    • Ladda Jojo Period (inte längre slutdatum än 29/2 2020).

    Biljettautomat som inte fungerar:

    Är biljettautomaten sönder och det saknas annan möjlighet att köpa biljett på stationen? Då kan du få ett inbetalningskort av personalen ombord. Hjälp oss gärna och felanmäl biljettautomaten till vår kundtjänst på telefon 0771-100 104.

  • Ombud

    Hos våra ombud runt om i Skåne kan du köpa biljetter och vårt nya reskort!

    Hos våra 61 ombud kan du göra detta:

    • Köpa reskortet.
    • Köpa enkel-, 24-timmars- och 30-dagarsbiljett inom Skåne, till Danmark och grannlänen. 
    • Få din biljett utskriven på papper (ej 30-dagars) eller kopplat till reskort.
    • Köpa aktiverade biljetter som gäller direkt.
    • Köp en eller flera likadana oaktiverade biljetter, om du ska resa senare. Biljetterna kopplas till ett reskort.
    • Få inspektionskvitto och se vilka biljetter som är kopplade till reskortet.
    • Du kan betala med betalkort och kontanter.
    • Inför sommaren 2020 kommer du att kunna köpa sommarbiljett kopplat till reskortet.

    Just går det inte att göra följande:

    • Få hjälp med att byta Jojo Reskassa till värdekod med saldo.
    • Lösa in värdekod med saldo.
    • Värdekod med saldo använder du för att köpa biljett i appen eller hos våra kundcenter.
    • Få hjälp med återköp av biljetter.
    • Köpa sportlovsbiljett för 2020, kopplat till reskortet.

    Här hittar du våra ombud.

     

    Använda värdebevis eller värdekod 

    Vill du använda ett värdebevis som du har fått med posten eller en värdekod som du har fått via sms eller e-post? Besök Skånetrafikens kundcenter så hjälper vi dig.              

    Använda värdebevis och värdekod hos ombud

  • Regionbuss

    På de gula regionbussarna kan du köpa biljett för hela resan direkt av föraren.

    • Det går att köpa en enkelbiljett eller 24-timmarsbiljett. 
    • Du kan också förnya en 30-dagarsbiljett som du tidigare kopplat till vårt nya kort.
    • Betalning sker endast med betalkort, inte med kontanter.
    • På våra regionbussar går det att köpa biljett med de allra flesta betalkort. Både kontaktlösa och med chip och pin.    
    • Det går att köpa biljett inom Skåne och till Danmark ombord på regionbussen.
    • Biljetter till grannlänen kan du endast köpa på ombord på linje 532, 561 och 562, som kör över länsgränsen. Om du ska resa över länsgränsen, och börjar din resa på en annan regionbuss köper du enklast biljett till i vår app.
      Du kommer kunna köpa biljett till grannlänen ombord på alla regionbussar i början av 2020. Då skriver vi det här.
    • Såklart går det också bra att förköpa biljett. Du reser smidigast med oss med vår app. Läs allt om appen här.
  • Stadsbuss

    Nu kan du blippa ditt betalkort på stadsbussarna i hela Skåne!

    Du kan blippa ditt betalkort på stadsbussarna i Malmö, Hässleholm, Trelleborg, Helsingborg, Lund, Kristianstad, Eslöv, Ängelholm, Landskrona och Ystad.

    Så här fungerar blippa:
    Om du ska resa inom stan med grön stadsbuss och inte har köpt biljett i förväg kan du använda ditt betalkort och blippa det mot biljettläsaren. För att det ska fungera behöver ditt betalkort ha symbolen för kontaktlös betalning (fyra vågor på kortet) och tjänsten ska vara aktiverad.

    • Blippa ditt betalkort mot biljettläsaren när du stiger på stadsbussen.
    • Då köper du en vuxen enkelbiljett inom stadszonen. 
    • Res så mycket du vill inom stadszonen under en timme.
    • Om du byter buss blippar du ditt betalkort vid varje byte.
    • Om du blippar ditt betalkort på stadsbussarna fler gånger efter den första timmen får du en 24-timmarsbiljett. Den gäller från första gången du blippade kortet. Med andra ord betalar du aldrig mer än för två enkelbiljetter om du reser du flera gånger i staden inom 24 timmar.
    • Biljetten är kopplad ditt betalkort så du får ingen pappersbiljett.
    • Du kan i dagsläget endast köpa vuxen enkelbiljett och endast en biljett per betalkort.
    • Biljetten har samma pris oavsett var du köper den och hur du betalar.
    • Vill du ha kvitto på din blippade resa hittar du det här.
  • För dig som fortfarande reser med Jojo

    Vi har nytt biljettsystem.

    Läs mer här. 

    Jojo Reskassa:

    Nu kan du varken ladda Jojo Reskassa eller resa med kortet. Du kan byta din reskassa till en värdekod här. 

    Jojo Period: 

    Om du har ett Jojo Period som gäller efter 14 december kan du fortsätta resa med det till och med 29 februari 2020. Du kommer även att kunna ladda Jojo Period hos våra ombud fram till slutet av januari.
    I våra gamla biljettautomater kan du fortsätta ladda Jojo Period till och med 31 januari.
    Det går inte längre att få en ny Jojo Period genom tjänsten autoladda.

    Här hittar du våra ombud. 

    Hur du reser med Jojo-kortet fram tills dess att det försvinner hittar du här.