Köp biljett utan app

Att resa med vår app är det enklaste sättet att resa med oss. Om du inte vill resa med appen finns det såklart alternativ. Priset är detsamma oavsett om du köper din biljett i appen eller på annat sätt.

Köp biljett utan app

  • Pappersbiljett

    Reser du ibland är det enklaste sättet att köpa en pappersbiljett i samband med resan.

    Biljetten kommer du att kunna köpa i våra nya biljettautomater, ombord på våra gula regionbussar, hos kundcenter och senare också hos våra ombud.

    • Du kan köpa enkel- eller 24-timmarsbiljett.
    • Biljetten aktiveras direkt i samband med köpet.
    • Glöm inte att blippa pappersbiljetten om du byter buss eller går på bussen efter en tågresa.
    • Våra rabatter (barn-, student- och tillsammansrabatt) gäller såklart även för pappersbiljett.

    Läs mer om var du köper din biljett här.

    Läs mer om våra rabatter här.

  • Blippa betalkort

    Blippa med betalkort på stadsbussarna i Hässleholm och Trelleborg.

    Om du ska resa inom staden med grön stadsbuss och inte har köpt biljett i förväg kan du använda ditt betalkort och blippa det mot biljettläsaren. För att det ska fungera behöver ditt betalkort ha symbolen för kontaktlös betalning (fyra vågor på kortet) och tjänsten ska vara aktiverad.

    • Blippa ditt betalkort mot biljettläsaren när du stiger på stadsbussen. Då köper du en vuxen enkelbiljett inom stadszonen. 
    • Res så mycket du vill inom stadszonen under en timme.
    • Om du blippar ditt betalkort på stadsbussen fler gånger efter den första timmen får du en 24-timmarsbiljett. Den gäller från första gången du blippade kortet. Med andra ord betalar du aldrig mer än för två enkelbiljetter om du reser du flera gånger i staden inom 24 timmar.
    • Biljetten är kopplad ditt betalkort så du får ingen pappersbiljett.
    • Du kan i dagsläget endast köpa vuxen enkelbiljett och endast en biljett per betalkort.
    • Biljetten har samma pris oavsett var du köper den och hur du betalar.
    • Blippa med betalkort på stadsbuss kan du göra i Hässleholm och Trelleborg från måndagen den 9 december. Tjänsten lanseras i övriga städer under början av 2020.
    • Vill du ha kvitto på din blippade resa hittar du det här.
  • Nya kortet

    Skånetrafikens nya kort riktar sig främst till dig, som pendlar, men inte vill ha 30-din dagarsbiljett i appen.

    Kortet fungerar även för dig som reser mer sällan och inte kan eller vill använda våra andra betalsätt.

    • Kortet går att köpa på vår hemsida, hos våra kundcenter och senare också hos våra ombud.
    • Kortet kostar 30 kronor.
    • Till kortet kan du köpa och koppla biljetter. Det gör du på hemsidan, hos kundcenter, i de nya biljettautomaterna och senare även hos våra ombud.
    • Du kan koppla 30-dagarsbiljett, enkelbiljett eller 24-timmarsbiljett till kortet.
    • Du kan koppla flera identiska och oaktiverade biljetter till kortet, t.ex. fem enkelbiljetter mellan Malmö C – Lund C. Sedan aktiverar du biljetterna en efter en efterhand som du reser.
    • Du aktiverar biljetten via ”Köp biljett” på hemsidan, i de nya biljettautomaterna, på bussen genom att blippa kortet på biljettläsaren eller hos kundcenter och senare även ombud.
    • Kortet har ingen reskassa, dvs. du kan inte ladda pengar på kortet. Det är en biljettbärare för de biljetter du väljer att köpa.
    • Kortet ger ingen extra rabatt utöver våra ordinarie rabatter (barn-, student- och tillsammansrabatt). 

    Klicka här för att köpa ditt nya kort och ladda med biljett.

    Såhär gör du för att köpa kort och biljett här på vår hemsida:

    1. Börja med att köpa vårt nya kort. Det kostar 30 kronor och skickas inom en vecka. 
    2. När du har fått hem ditt kort köper du din 30-dagarsbiljett och kopplar den till kortet. 
    3. För att biljetten ska vara giltig måste du aktivera den. Då kan du resa direkt.

    Idag kan du betala med betalkort på skanetrafiken.se. Senare även på faktura och med värdekoder. 
    Kom också ihåg att registrera ditt nya kort på Mitt konto. Då ingår tappa bort-garantin. Där kan du även se status och giltighet på dina biljetter.

  • Senior och serviceresor

    Du som idag reser med Jojo Senior får i december ett nytt kort hemskickat utan att du behöver göra någonting. Du som har ett Jojo Serviceresekort får ditt nya hemskickat kort i början av nästa år. Fram till dess fortsätter du resa med ditt Jojo-kort.

    Den 14 december säger vi hejdå till Jojo. 

    Seniorbiljett

    Du som är senior får automatiskt ett nytt kort med posten före den 15 december. Du behöver inte göra något alls. Utan bara avvakta tills kortet kommer hem.

    • När du får kortet är det klart att använda. Du får också en broschyr med information om hur du reser med oss.
    • På bussen håller du ditt kort mot våra nya röda biljettläsare ombord. Lägg kortet mot det svarta fältet markerat med kortsymbol. Då registreras din resa och allt är klart.
    • Om du reser med närtrafik eller viss linjetrafik, som körs av taxi, visar du bara upp ditt kort för föraren. 
    • På tåget håller du ditt kort mot tågvärdens biljettläsare. 
    • Ska du resa utanför din kommungräns måste du köpa tillägg innan du stiger på tåget. På gul regionbuss köper du biljett med ditt betalkort av föraren. Det kostar inget extra. Du kan också köpa biljett med betalkort i automat, över disk eller i Skånetrafikens app. 

    Läs mer i vår seniorbroschyr

    Serviceresebiljett och färdtjänst

    Du som har ett Jojo Serviceresekort får ditt nya kort hemskickat i början av nästa år. Fram till dess fortsätter du resa med ditt Jojo-kort.

    Färdtjänstkunder får sitt nya kort i januari och åker på Jojo-kortet fram till dess.

     

     När du får ditt nya kort reser du såhär:

    • När du får det nya kortet är det klart att använda. Du får också en broschyr med information om hur du reser med oss.
    • På bussen håller du ditt kort mot våra nya röda biljettläsare ombord. Lägg kortet mot det svarta fältet markerat med kortsymbol. Då registreras din resa och allt är klart.
    • Om du reser med närtrafik eller viss linjetrafik, som körs av taxi, visar du bara upp ditt kort för föraren. 
    • På tåget håller du ditt kort mot tågvärdens biljettläsare.
    • När du ska resa utanför Skåne gäller inte din serviceresebiljett. Då behöver du köpa till en biljett från sista hållplats eller station inom Skåne. Det kan du göra bland annat i vår app, i våra biljettautomater eller på våra kundcenter.På våra gula regionbussar kan du köpa biljett med ditt betalkort. På våra gröna stadsbussar kan du inte köpa en biljett för att resa utanför Skåne. Reser du vidare med tåg måste du köpa din biljett innan du går på tåget. Biljettautomater finns på alla våra tågstationer. Automaterna har pekskärmar som guidar dig steg för steg. Du kan betala med betalkort.
    • Har du en funktionsvariation som gör det svårt för dig att köpa biljett i våra automater så kan du få en inbetalningsavi ombord på tåget istället.
    • Har du frågor om serviceresebiljetten vänligen kontakta Skånetrafiken kundtjänst serviceresor på telefon 0771-77 44 33 eller mejla 

      kundtjanstserviceresor@skanetrafiken.se

    Här finns information för dig med synnedsättning. 

    Läs mer i vår serviceresebroschyr.

  • För dig som fortfarande reser med Jojo

    Tänk på att Jojo-kortet inte går att ladda efter den 14 december.

    Jojo Reskassa: Efter den 14 december 2019 kan du varken ladda Jojo Reskassa eller resa med kortet. Du kan byta din reskassa till en värdekod här. 

    Jojo Period: Om du har ett Jojo Period som gäller efter 14 december kan du fortsätta resa med det till och med 29 februari 2020.

    Hur du reser med Jojo-kortet, vilka biljetter och rabatter som gäller hittar du här.